Hoe mijn eigen wake-upcall jou kan helpen? 5 tips over hoe je trouwer wordt aan jezelf.

Dit artikel vertelt je hoe de harde realiteit mij de noodzaak van authenticiteit op de werkvloer heeft geleerd. Door mijn wake-upcall besefte ik het belang van je eigen handleiding te schrijven.

Waarom authenticiteit mij zoveel gelukkiger gemaakt heeft in mijn werk

Vanaf de start van mijn loopbaan had ik een grote zin voor verantwoordelijkheid en rolde ik vrij snel in leidinggevende functies. Ik had geleerd dat flexibel zijn een belangrijke werkkwaliteit was en ging regelmatig over mijn grenzen.

Toen ik in een sector begon waar vooral mannen werkten, moest ik als jonge vrouw mijn mannetje staan en daar was ik goed in. Dat ik al vroeg had geleerd om me gemakkelijk aan te passen loonde dus. Als een koelbloedige onderhandelaar toonde ik nauwelijks mijn emoties en als het mij allemaal te veel werd, sloot ik mij even af als copingstrategie.

Net zoals je ’s ochtends nette werkkledij aandoet in plaats van die gezellige kleren voor thuis, trek je een andere persoonlijkheid aan voor het werk.

Dit vroeg ontzettend veel energie van mijn lichaam en die energie kon ik niet zomaar ergens anders ophalen. In de mate van het mogelijke probeerde ik dit te compenseren in mijn privéleven. Ook die strategie kent uiteraard zijn grenzen. Je kan tenslotte niet als een spons alle energie uit je privéleven opzuigen om die dan dagelijks helemaal uit te wringen op het werk.

Keiharde wake-upcall

Tien jaar geleden kreeg ik een wake-upcall. Tijdens een jaarlijkse routinecontrole viel plots het verdict: kanker. Een mokerslag.

Dit was het moment dat ik mij ontzettend in de steek gelaten voelde door mijn lichaam. Het ongeloof was groot en nadien volgde zelfverwijt. Had ik niet teveel gevraagd van mijn lichaam? Was ik te ver gegaan?

Een wake-upcall kan zich voordoen onder vele vormen. Allerlei fysieke ziektes omdat het immuniteitssysteem verzwakt is, een depressie en burn-out. Misschien heb jij ook al eens een wake-upcall gehad?

Op welke wijze ons lichaam of onze geest ons ook in de steek laat, het is een enorme shock om te verwerken. Het vraagt tijd en rust om inzichten te verwerven om te beslissen hoe het leven nu verder moet.

Authenticiteit is trouw zijn aan jezelf en eerlijk zijn met jezelf

Wat managers vaak vertellen

Tijdens coachings en opleidingen hoor ik geregeld managers en werknemers zeggen dat ze zich thuis en met vrienden helemaal anders gedragen dan op het werk. Ze hebben als het ware een persoonlijkheid voor op het werk en een persoonlijkheid voor thuis. Net zoals je ’s ochtends nette werkkledij aandoet in plaats van die gezellige kleren voor thuis, ga je een andere persoonlijkheid aantrekken voor het werk.

“Wat vermoeiend!” denk ik dan en het gooit me telkens weer even terug in de tijd.

De wake-upcall heeft me inzichten gebracht. Ik ben nu een pak gelukkiger omdat ik mezelf beter begrijp, mijn waarden ken, mijn natuurlijke stijl en aspiraties.

Kanker heeft me bewuster in het leven gezet. De ziekte heeft me gedwongen om eindelijk de juiste keuzes voor mezelf te maken.

Maar je hoeft helemaal geen lijdensweg af te leggen om trouw te worden aan jezelf. Je kan ook bewust tijd gaan nemen om aan jezelf te werken. Je kan je eigen handleiding gaan uitschrijven.

Ik geef jou alvast 5 tips mee om authentieker te zijn op het werk:

  1. Denk eerst en vooral na over je persoonlijke waarden. Wat zijn jouw gouden regels? Bijvoorbeeld eerlijkheid, gezondheid, trouw…. Ga dan eens kijken of die overeenstemmen met wat je dagelijks doet in het werk.

Op het internet vind je lijsten met waarden die het makkelijker maken om hierover te reflecteren. Door je selectie verder te verfijnen is het goed om uiteindelijk jouw Top 5 over te houden. Check hoe trouw jij bent aan je eigen regels. Stemmen ze overeen met wat jij doet op het werk?

  1. Leer jezelf beter kennen

Ontdek je eigen natuurlijke stijl, niet de stijl die je hebt aangeleerd want die vraagt meer energie. Je natuurlijke stijl gebruiken vraagt geen extra inspanning. Integendeel zelfs, die voedt je energie. Door over jezelf te leren ontdek je jouw sterktes en valkuilen.

Ik heb heel veel persoonlijkheidstesten ingevuld in mijn leven en een eenvoudige theorie gebaseerd op Transactionele Analyse heeft me het meest geholpen. Vandaag help ik leidinggevenden en teams om hun werkstijlen en communicatiestijlen beter te begrijpen op een interactieve manier in workshops.

  1. Word transparant in je communicatie

Leg uit waarom je iets zegt, denkt en/of doet. Dat wekt vertrouwen bij de ander en maakt het gelijk ook gemakkelijker voor jou.

  1. Wees oprecht met de ander en vooral met jezelf

Als je iets niet weet, zeg het dan ook gewoon. Schaamte en schuldgevoel kan ons wel eens drijven naar niet-authenticiteit. Niemand is alwetend en iedereen voelt zich al eens onzeker. Door dit eerlijk toe te geven aan jezelf en te gepaste tijde te delen met je team, ga je de druk voor jezelf verlagen. Het werkt stressverlagend.

Een bijkomend voordeel naar collega’s toe is dat je een positief voorbeeld bent. Het laat anderen toe om onzekerheid uit te spreken, dat ze dingen niet weten of hulp nodig hebben. Het haalt kwetsbaarheid uit de taboesfeer.

  1. Doe wat je zegt

Wees integer. Practice what you preach! Zo blijf je trouw aan jezelf en aan anderen.

Op 8 mei kan je jouw werkstijl(en) ontdekken door een interactieve workshop op basis van belevingsleren of experiential learning. Hiermee leer je je sterktes en valkuilen ontdekken en krijg je al een pak meer inzicht over hoe je functioneert.