Blog

Waarom energiemanagement het nieuwe timemanagement is

2019-08-07T15:45:45+02:00mei 31st, 2018|Assertiviteit, Effectieve Communicatie, Leiderschap, zelf-management|

Waarom energiemanagement het nieuwe timemanagement is 4 eenvoudige communicatieregels die invloed hebben op jouw energieniveau Al jaar en dag wordt timemanagement gepromoot als dé oplossing voor iedereen die worstelt met te weinig tijd. Maar dat is bizar. Iedereen is verschillend en heeft een andere relatie tot tijd. We hebben verschillende doelen en [...]

Teamwerk als één team binnen de organisatie, vermijd het boven-beneden (upstairs-downstairs) syndroom

2019-08-07T15:42:48+02:00maart 7th, 2018|Beter samenwerken, Leiderschap|

Teamwerk binnen de organisatie, vermijd het boven-beneden syndroom (upstairs-downstairs) Teamwerk is niet alleen van belang binnen één team. Alle afdelingen binnen de organisatie dienen samen te werken als één team om de organisatiedoelstelling na te streven. Het boven-beneden syndroom als belemmering van teamwerk Binnen organisaties praten mensen vaak onbewust over mensen die boven [...]

Effectief communiceren, hoe doe je dat ?

2019-08-07T15:40:54+02:00november 30th, 2017|Effectieve Communicatie, Leiderschap|

Effectief communiceren, hoe doe je dat ? Effectief communiceren kan je leren door eerst je persoonlijke communicatiestijl te begrijpen en dan je communicatie af te stemmen op de ontvanger. Vaak zijn we ons niet voldoende bewust over onze persoonlijke communicatiestijl. We vinden onze eigen manier van communiceren heel normaal en het valt op als [...]

Jouw persoonlijke communicatiestijl begrijpen – waarom dit belangrijk is

2019-08-07T15:38:23+02:00oktober 30th, 2017|Assertiviteit, Authenticiteit, Effectieve Communicatie, Leiderschap|

Jouw persoonlijke communicatiestijl begrijpen - waarom dit belangrijk is Jouw persoonlijke communicatiestijl begrijpen bevordert effectieve communicatie. Je wordt eerder gehoord en begrepen. Wanneer ik leidinggevenden in organisaties vraag wat zij het moeilijkst vinden aan het leiden van de organisatie en mensen, dan komt het vaak neer op “communicatie”. Daarom wil ik hier graag enkele [...]

Zelf-management, een essentiële leiderschapskwaliteit

2019-08-07T15:36:02+02:00juli 31st, 2017|Authenticiteit, Effectieve Communicatie, Leiderschap, zelf-management|

Zelf-management, een essentiële leiderschapskwaliteit Zelf-management is noodzakelijk voor leiders om geloofwaardig te zijn. Hier zijn een paar tips om een slechte dag te overbruggen. Heb jij soms van die dagen waarin je lichter geraakt bent ? Het zijn die dagen waar je de controle over jezelf al eens verliest. Wat je zegt komt er [...]

Aanpassingsvermogen, een essentiële leiderschapskwaliteit

2019-08-07T15:34:22+02:00juni 30th, 2017|Authenticiteit, Coaching, Leiderschap|

Aanpassingsvermogen als leiderschapskwaliteit Dagelijks zien we het op het nieuws, leiders die niet adequaat reageren op de emoties van mensen door een gebrek aan aanpassingsvermogen. Uiteraard hebben leiders het druk en hebben ze voortdurend moeilijke zaken om het hoofd. Ze staan meestal voor belangrijke beslissingen en dienen hun aandacht te spreiden over meerdere zaken tegelijk. [...]

SPEL en EXPLOREREN, waarom ze belangrijk zijn binnen organisatieontwikkeling

2019-08-07T15:30:29+02:00april 27th, 2017|Belevingsleren, Experiential learning, Lego Serious Play, Leiderschap|

Waarom SPEL en EXPLOREREN belangrijk zijn binnen organisatieontwikkeling Er lijkt een paradox in het bedrijfsleven te zijn dat spel alleen iets voor kinderen is, niet voor volwassenen en zeker niet geschikt in een serieuze bedrijfsomgeving. Niets is minder waar. Ook volwassenen houden van spel, zij het bewust of onbewust. Waarom is spel zo belangrijk binnen leren [...]

Feedback en complimenten : hoe mensen erop reageren

2019-08-07T15:27:16+02:00maart 23rd, 2017|Feedback, Leiderschap|

Signalen om op te letten als manager tijdens feedback Feedback is niet altijd zo duidelijk als we verwachten. Er zijn verschillende interpretaties mogelijk en feedback kan zowel expliciet als impliciet zijn. De manier waarop mensen reageren op feedback is heel persoonlijk. Vaak herinneren de feedback ontvangers zich de boodschap niet meer duidelijk. Hier zijn verschillende [...]

Gedragsverandering, hoe je het kan bestendigen

2019-08-07T15:23:45+02:00februari 2nd, 2017|Coaching, Leiderschap|

5 Ideeën om jouw gedragsverandering op het werk te bestendigen Dit bericht biedt jou enkele eenvoudige ideeën over wat je kan doen om jouw eigen gedragsverandering op het werk te bestendigen en  hoe anderen je daarbij kunnen helpen. Heb jij een maand geleden een lijstje met goede voornemens opgesteld ? Waar zijn ze nu, die [...]

Erkenning en waardering op de werkvloer verhoogt engagement

2019-08-07T15:20:10+02:00september 5th, 2014|Effectieve Communicatie, Leiderschap, Zelfvertrouwen|

Een sportevenement in een vol stadion waar iedereen muisstil is, geen enkele aanmoediging….. De supporters zeggen geen woord, geen vlaggen, toeters, geen ‘mexican waves’ … Hoe zullen de spelers presteren ? Niet al te best lijkt het mij. Zonder waardering en aanmoediging zal een speler niet dezelfde prestatie neerzetten. Nog liever een stadion dat Boe [...]